POWRÓT EKOPRACOWNIA

UROCZYSTE OTWARCIE

 
 

 

 

WFOŚiGW

w Łodzi

 
 

Zadanie pn. 

                  ,,POD SKRZYDŁAMI NIETOPERZA- zaplanowanie i utworzenie pracowni przyrodniczej

w  Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Niesułkowie”

 zostało zrealizowane przy udziale środków

                         Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

w ramach konkursu na dofinansowanie w formie dotacji zadania z dziedziny edukacja ekologiczna

 „Moja wymarzona ekopracownia” -2013 rok.

 

Przy udziale środków WFOŚiGW w Łodzi w naszej szkole powstała  nowoczesna pracownia przyrodnicza. Otrzymana dotacja w wysokości 38 032,53 zł pozwoliła na zakup niezbędnego sprzętu i nowoczesnych pomocy dydaktycznych  do realizacji   programu nauczania oraz edukacji ekologicznej uczniów. Całkowity koszt wyposażenia pracowni wyniósł 46 220,48 zł., w tym udział własny - 8 187,95zł.

Na  ekopracownię  zostały zaadaptowane  2 pomieszczenia , które do tej pory miały inne przeznaczenie, a więc konieczne było połączenie tych dwóch pomieszczeń  w jedną salę poprzez wyburzenie ściany działowej  i gruntowny remont  całości  w celu przystosowania go do prowadzenia zajęć lekcyjnych ,czyli wykonanie następujących prac: wyburzenie ściany działowej, zdemontowanie krat w drzwiach wejściowych, wygładzenie powierzchni ścian, malowanie, położenie nowej wykładziny, założenie rolet na okna, wymiana oświetlenia, zakup ławek szkolnych i krzeseł, szaf, tablic informacyjnych oraz wyposażenie sali w pomoce interaktywne i nowe pomoce dydaktyczne. Do chwili obecnej szkoła nie posiadała pracowni przyrodniczej, a  nieliczne pomoce dydaktyczne  znajdowały  się w różnych miejscach szkoły. Zorganizowanie ekopracowni  pozwoli zgromadzić wszystkie pomoce w jednym miejscu, a wyposażenie jej w nowoczesny sprzęt interaktywny oraz  nowe i nowoczesne  pomoce dydaktyczne znacząco uatrakcyjnią lekcje przyrody i  bardziej zainteresują dzieci i ich rodziców  przyrodą i zagadnieniami ekologicznymi, tym bardziej, że  szkoła jest położona na terenie Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich i nie obce są dzieciom  w/w zagadnienia. Nowa  pracownia będzie jednocześnie salą lekcyjną dla klasy i pozostawać będzie pod opieką nauczyciela przyrody i jej wychowanków, a więc w tej sali odbywać się będą wszystkie lekcje dla uczniów  jednej klasy zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć danej klasy. Oprócz tego realizowane będą lekcje przyrody dla  klas IV-VI ,zajęcia kółka przyrodniczego dla klas I-III ,zajęcia koła przyrodniczego dla klas IV-VI,, zajęcia interdyscyplinarne dla klasy VI ,zajęcia techniki w zakresie zdrowego odżywiania i ochrony środowiska oraz  zajęcia edukacji przyrodniczej dla klas I- III ( wg potrzeb) w ramach edukacji wczesnoszkolnej.

 

 Pracownia posłuży również na  warsztaty i spotkania  dzieci i rodziców  z pracownikami Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich  dotyczące obchodów np. Dnia Ziemi i innych akcji, konkursów, spotkań prowadzonych  wg harmonogramu na dany rok szkolny, zapisanych w Szkolnym Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktyki oraz zaplanowanych w programie na rok 2014.Będzie również doskonałą wizytówką szkoły, która ma wieloletnie tradycje  w działalności/ edukacji ekologicznej, chroni na własnym strychu kolonie nietoperzy, zdobywa nagrody w konkursach przyrodniczych (np. nagrodę II stopnia w konkursie ,, Strażnik siedlisk przyrodniczych” , gminnym konkursie ekologicznym ) i współpracuje z Dyrekcją Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich , na terenie którego jest położona.

 

 

Pracownia przyrodnicza nosi nazwę ,, POD SKRZYDŁAMI NIETOPERZA” i tak też nazywa się program, który będzie realizowany w szkole w roku 2014.

Cel główny programu:

 

 Uwrażliwienie dzieci i dorosłych na  piękno i bogactwo otaczającej nas  przyrody i podniesienie świadomości ekologicznej.

 

Cele szczegółowe programu:

 

Uczeń:

1.         zna swoje środowisko przyrodnicze i wie jak je chronić,

2.        potrafi obserwować otaczający go świat i organizmy w nim żyjące,

3.        jest przyrodnikiem – badaczem,  rozumie zjawiska zachodzące w przyrodzie,

4.        zna walory przyrodnicze i krajobrazowe Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich i innych obszarów chronionych,

5.        posiada wiadomości o życiu nietoperzy i innych zwierzętach chronionych,

6.        wie jak chronić środowisko i posiada nawyki zmierzające do jego ochrony,

7.        wie co je i zna zasady racjonalnego odżywiania i zachowania zmierzające do utrzymania dobrego stanu zdrowia,

8.        wie, jak  zdrowo i racjonalnie można spędzać czas wolny,

9.        promuje swój region i  szkołę,

a ponadto:

1.        umie planować i organizować pracę,

2.        umie pracować w grupie,

3.        potrafi  poprawnie formułować wnioski oparte na obserwacjach i doświadczeniach,

4.        posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno- komunikacyjnymi,

5.        umie wyszukiwać, selekcjonować i właściwie wykorzystywać informacje z różnych źródeł,

6.        potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy,

7.        wykorzystuje poznaną wiedzę w praktyce,

8.        twórczo podchodzi do wykonania  zadania,

9.        stosuje zasady bezpieczeństwa podczas pracy w pracowni i w terenie.

 

Efektem udziału w zadaniu będzie:

1.        Nowoczesna pracownia przyrodnicza wyposażona w najnowszy sprzęt multimedialny i różnorodne pomoce dydaktyczne,

a ponadto:

1. Rozwój dodatkowych umiejętności uczniów: planowania i przeprowadzania doświadczeń, obserwacji,  wnioskowania, pracy w grupie, selekcjonowania i wykorzystywania różnych źródeł informacji, itp.

2.        Uwrażliwienie uczniów i ich rodziców na potrzebę ochrony środowiska,

3.        Integracja środowiska, szczególnie szkolnego,

4.        Aktywny udział w akcjach oferowanych przez PKWŁ i innych o charakterze ekologicznym,

5.        Udział w akcjach promujących zdrowy styl życia,

6.        Lepsze wyniki sprawdzianów i diagnoz w zakresie wiedzy przyrodniczej,

7.        Prowadzenie zbiórki makulatury ( 2 razy w roku szkolnym),

8.        Wykonanie wystaw tematycznych, promujących realizowane działania,

9.        Promocja gminy

10.     Promocja działań szkoły na szkolnej stronie internetowej

11.     Integracja środowiska lokalnego poprzez zapraszanie mieszkańców do udziału w działaniach ekologicznych prowadzonych przez szkołę.

Dziękujemy wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tej wspaniałej pracowni przyrodniczej w naszej szkole.